Mitt träningsår 2012! - del 1.

Kategori: Allmänt

Jag tänkte delge er hur min träningsplan ser ut för 2013, en del av er kanske är intresserade i alla fall och kanske kan få lite inspiration till er egen träning. Egentligen har jag ingen konkret plan men lite delmål har jag i alla fall. Jag kanske kommer på massa under tiden jag skriver, det återstår att se. :)

 

Först tänkte jag sammanfatta förra årets träning, jag ska göra så gott jag kan. Insåg precis att jag inte kan gå tillbaka i arkivet, vet inte varför men jag ska göra ett försök i alla fall. Håll i er!

Året började med en härlig resa till Thailand med mitt hjärta, tappade 3 kilo på grund av en magsjuka. Detta blev en bra skjuts på vägen mot mina 60 kilo som då var vikten jag ville nå. Målen kom att ändras efter bara några månader.. Det här tar lite emot men här är en bild på mig från Thailand, januari 2012.

 

januari rullade på otroligt bra, träningsmotivationen var på topp och jag tog mig igenom extremt många pass. Började också leda Afrodance i Hillerstorpsgymping efter en fantastisk utbildning i Göteborg med Aerobicweekends.

 

I februari startade jag igång två träningsutmaningar, en som en hel del av er hängde på och en mot Calle. Den tillsammans med er gick ut på att göra burpees, situps och russian twists. Med start på 20 styck av varje och sedan öka med en varje dag genom hela februari. Det var roligt att köra ihop mer er, vi kanske borde göra det igen? Utmaningen mot Calle var att äta och träna bra genom hela månaden. En utmaning som jag såklart var med på! Båda två fick bra resultat, och jag tappade -4,4 % i fett och min ”inre ålder” sjönk från 23 till 15 år.. haha!  

I slutet av februari bestämde jag och Anna oss för att gå med i fitnessfighten som för övrigt är det bästa inom träning som jag testat. Väldigt effektivt!

 

Mars, var en bra månad liksom de två tidigare. Tappade ytterligare i vikt, och på kläderna märktes det tydlig skillnad. Jobbarbyxorna blev x antal storlekar för stora och jag fick många kommentarer om att det syntes att jag hade tappat vikt. Hur roligt som helst!

 

Fitnessfighten gick bra tränings och kostmässigt till en början men efter halvtid hade jag fortfarande inte sett några förändringar på vikten. Visst SÅG jag skilland men den där äckliga siffran på vågen är ändå alltid lilla extra beviset.. Mot slutet av månaden var det jobbigt att få ihop träningen med jobbet då jag mestadels jobbade mellan 8-19 men det var också då resultaten började komma. Den 31 mars visade vågen -2,1 kilo och 6 cm i midjan. Vilket jag tycker var väldigt bra resultat!


 

Det var många som blev intresserade av bloggen och besöksantalet ökade för varje dag. Vilket också medförde att folk blev intresserade av att köra fitnessfighten, vilket de också gjorde. Trendsättare som man är! ;)

 

I april lades träningen lite åt sidan, eller nä.. Jag tränade på i vanlig ordning men med två intensiva månader i bagaget var jag ganska trött och motivationen hade börjat dala. Jag tränade på inför Vårruset som skulle äga rum i maj, och träningen skulle återigen visa att den gett resultat. April var en ganska lugn månad, eller lugn och lugn.. Träning 4-5 gånger i veckan är väl kanske inte så lugnt.. ;) Hade benhinneinflammation som aldrig ville gå över också..

 

Maj månad var en härlig månad. Dock vet jag att jag åt ALLDELES för mycket glass. Haha.. Sommarkänslorna började komma och jag ägnade många av mina raster ute i solen. Den 3 maj sprang jag vårruset i Växjö. Tävlingsmänniska som jag är sprang jag ju röven av mig och var i mål bland de 20 första på tiden 20.31. Lycklig tjej som sprang över mållinjen kan jag tala om! Härlig känsla. Sprang många korta löprunder under denna månad på 20-30 minuter, benhinneinflammationen höll sig kvar..

 

Träningsterminen med Hillerstorpsgymping började gå mot sitt slut och avslutades med en otroligt rolig föreläsning med Cathrin Tibbling. Har nog aldrig skrattat så mycket på en föreläsning förut. Det kom att bli den sista terminen i Hillerstorpgymping. Tror jag engagerade mig där i 3 år, en rolig period men dock så tidskrävande. Körde dock uteträning i hamnen tillsammans med Anna, vilket blev en succé. Så otroligt roligt och många kom och tränade med oss.

 

Jag testade min förmåga att göra armhävningar och jag var bättre än jag trodde. Den 24 maj fyllde jag 20 år och det firades ordentligt. Mysfrukost med familjen, firande på jobbet, blombud, presenter och massa massa kärlek. <3

 
 
 

 

Började juni med världens hosta, träningen blev lidande och motivationen försvann. En helg spenderade jag och hjärtat i Göteborg, en födelsedagspresent av honom som bestod av Liseberg, shopping och massa mys!

 
 
 
Det blev många fina sommarturer rund kävsjö.. 

Jag bestämde mig att starta en armhävningsutmaning, som gick superbra. Är ju grym på armhävningar! Det var också nu som jag insåg att jag aldrig skulle nå min målvikt, jag var nere på 64 kg ett par gånger men kunde inte hålla vikten. Sedan dess har jag pendlat mellan 65-68 kg till mina 1,72 cm och jag känner mig otroligt nöjd med det. Från 77,7 kg-65kg är ett ganska bra jobb men mycket ”jäklaranamma” kommer man långt.

I juni tog jag steget och sa upp mig från jobbet, efter ett år hade jag fått nog. Blev antagen till Högskolan i Jönköping och jag visste inte vad som väntade. Det skulle senare bli den bästa perioden i mitt liv, helt ovetande om hur livet kunde förändra sig.

Det blev också många roliga festkvällar under juni månad. :) 

 
..och många härliga löpturer.. 
 

I juli gick jag med i Run4Fun, vilket inte var en bra idé. Var sjuk och hade benhinneinflammation mest hela tiden. Sprang ändå givetvis, dum som man är!

Under juli hade jag också semester, 3 veckor. De två första veckorna regnade bort så den sista veckan tog jag och Calle en sista-minuter-resa till Grekland, Kreta. Bästa semesterveckan ever!

 

 
 
 
Under året åt jag maaaaaaassssaaa god mat också.. 
 
 
 
 
 
 
 

Nä, vi får nog ta mitt träningsår i 2 delar.. Hoppas ni gillar det! Min plan för 2013 får ni imorgon istället.. Skrivandet  bara rann på.. haha! :) 

 

God natt! 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Härlig läsning, fantastiskt bra jobbat!kramar

    2013-01-02 | 22:16:32
    Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se
  • Matilda säger:

    Såå pepp, du är ju skitduktig!!! Jag kör gärna någon utmaning med dig! Behöver inspiration. Tänkte också fråga om du kunde ge lite mer utförliga recept på all den goda mat du lägger ut. Behöver verkligen tips på frukost och mellanmål :) middag med för den delen, haha!!

    2013-01-03 | 08:20:56
    Bloggadress: http://iamworthit.blogg.se

Kommentera inlägget här: