Motivationshöjande!

Kategori: Allmänt

Det är inte varje dag man tjoar av glädje när man ska till gymmet precis. Oftast känns det ju bra när man gå dit, däremot har jag aldrig känt några negativa känslor när jag lämnat gymmet. Av träning blir man alltid på gott humör. Håller ni inte med? Min träning gör i alla fall mig till en gladare människa och utan träning hade jag både varit negativ, deprimerad och förmodligen expanderat åt alla håll.
 
 
Om man mot förmodan känner sig ur fas eller har brist på motivation kan man höja motivationen med små enkla knep. Till exempel kan man göra som jag gjorde idag, köpa nya träningskläder. Det är så mycket roligare att träna när man har snygga kläder, accesoarer och detaljer tycker jag, men såklart i måttliga mängder. Jag vill helst inte sticka ut för mycket på gymmet. En del ägnar ju mer tid åt att se piffiga och snygga ut är åt själva träningen och i den kategorin tillhör jag inte. Tillhör nog mer den svettiga, äckliga, koncentrerade typen av gymmare. Hehe.. Jag köpte i alla fall en sjukt snygg topp från InterSport som jag tänkte visa imorgon.
 
Åter till ämnet.. Andra sätt att öka motivationen på är exempelvis att testa något nytt. Kanske ett nytt pass? Googla/Youtuba nya övningar. Träna med en kompis. Läs träningsbloggar. Köp träningsmagasin. Skippa träningen och lägg tiden på att laga någon ny hälsosam måltid istället. Kolla på dina "förebilder" och jag lovar att du kommer få en extra kick att nå ännu bättre resultat! Sätt upp nya mål, kanske att springa ett av alla roliga lopp som äger rum i sommar? Gå på föreläsningar. Skriv träningsdagbok/kostdagbok. Boka in träningsevent eller gå en utbildning. Jag kan fortsätta rabbla motivationshöjande tips i all evighet, det är bara fantasin som sätter stopp för hur du ska hålla motivationen uppe. 
 
Mitt framgångsrecept är att lyssna på kroppen. Känner jag inte för att träna en dag struntar jag i det. Känner jag för att träna på min vilodag gör jag det. I början handlade det mycket om diciplin för att jag inte skulle ge upp men nu har det blivit en vana och jag älskar det. Jag har märkt att många, speciellt vid nyåret, väljer att starta sitt nya liv och oftast rinner det ut i sanden efter några veckor eller månader. Dels för att man tvingar sig själv till det för att man "måste" och inte för att man "vill", och dels för att man startar för hårt. Ett av mina bästa tips för nybörjare är att starta långsamt för att sedan öka. Försök även hitta en träningsform som är rolig och gärna tillsammans med en kompis så ni kan peppa varandra.
Att ändra små saker har också varit bra för mig som att t.ex variera övningar från pass till pass. Dessutom har jag nu börjat planera mina pass bättre. Det är också lättare att hålla igång träningen om man har skrivit ner sin grundplan med mål osv och ha den i bakhuvudet. Varje gång det då kommer en motgång kan man gå tillbaka till dokumentet och läsa sina egna mål och vad det var man ville uppnå. Då kan du tänka på att vägen till målet har blivit kortare och att du snart är där! Otroligt skön känsla. 
 
Jag kommer alltid hålla igång med träningen för att jag tycker det är så himla kul och för att min kropp mår bra av det. Man känner sig starkare, snyggare och bekvämare och jag lovar att - KAN JAG, KAN DU! 
 
 
 
Hoppas att detta gav er lite tips och idéer i er träning och att ni fick glädje av mina tankar och erfarenheter. Jag gav mig själv faktiskt nya tankar som jag ska testa imorgon. Haha.. Ibland är det bra att skriva av sig, då kan man få fram idéer och tankar som man inte trodde fanns i maskineriet. Haha! Längtar redan till nästa pass.. 
 
Kärlek - Lisa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: