Laxgryta med paprika och purjolök

Kategori: Allmänt

När jag hade landat i lägenheten innan kom jag på att jag måste göra matlådor för kommande vecka. Lagom sugen på att laga mat plockade jag upp lax ur frysen och googlade runt på lite laxgrytor men hittade inget som föll mig i smaken. Istället komponerade jag ihop ett eget recept och herregud va gott det blev! Jag är faktiskt ganska grym på att laga mat.. ;) 
 
Jag räknar med att detta kommer räcka till minst 6 port. 
8 bitar lax (ca 100 gr st)
1 gul lök
1 röd paprika
ca 5 cm purjolök
ca 50 gram riven ost
1 matlagningsgrädde (4%)
1 smaksatt creme fraich (tomat och basilika)
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
Tina upp laxen om den inte redan är tinad och hacka den i lagom stora tärningar. Häll lite margarin i en ugnsfast  form och lägg sedan i laxen. Krydda med citronpeppar och salt. Finhacka löken, paprikan och purjolöken och strö detta över laxen. Klicka ut creme fraichen och häll även över matlagningsgrädden. Stör till sist över den rivna osten, man behöver inte ha osten om man inte vill, jag använde den för att jag hade lite kvar.
 
Låt stå i ugnen i minst 30 min, det är inte så bra fräs i vår ugn men jag lät det stå tills det hade bubblat i formen en stund och min lax blev perfekt! Serverade denna grytan med grovmalen bulgur.
 
Testa detta, det blev supergott! Det ser kanske inte supergott ut men det var det! 
 
Kärlek - Lisa

Kommentarer

  • Matilda säger:

    Detta ska testas!! :)

    2013-02-06 | 11:24:02

Kommentera inlägget här: