Ben och rumpa

Kategori: Allmänt

Asså jag var inte vad det är med mig. Det känns som att jag bivit överkörd av ett tåg. Helt slut. Har vilat en stund nu i eftermiddagen men det gjorde bara det hela ännu värre. Jag tror jag behöver helg. 
 
Här har ni dagens benpass i alla fall. Otroligt skönt att träna på morgonen, tror jag ska göra det fler gånger. Lugnt och skönt i gymmet också. Bara jag och mina älskade vikter. 
 
10 minuters uppvärmning på cykel
5x8 leg extensions
5x8 hack squats
5x8 leg curl
5x8 + 5 squats (sista setet + de sista 5 repsen körde jag med så mycket vikt jag orkade och det var tuuuungt)
3x8 glutes hamstrings (på varje ben)
3x8 hip abductors
3x8 utfall med 15 kg hantlar (på varje ben)
 
Sedan körde jag sjukaste kombinations-mag-övningen:
15 x dutt i taket, 10 x fall med ben, 10 crunches x3 
 
Förklaring:
Startpositionen: Ligg på rygg på en bänk, sträck upp benen rakt mot taket och håll dem raka under hela övningen.
"Dutt i taket": Utgå från startpositionen och lyft nu rumpan från bänken med hjälp av magmusklerna. Tänk dig att du ska sträcka ut benen för att nå taket, typ. Viktigt att rörelsen görs långsamt och rakt upp. Fokus på själva dutten. 15 reps.
"Fall med ben": Direkt efter du gjort 15 reps av "dutt i taket" lägger du dig återigen i startpositionen. Härifrån ska du med raka ben sänka benen mot marken och sedan återgå till startpositionen igen. Desto närmre marken med raka ben du kommer desto bättre. Övningen görs långsamt och kontrollerat. Detta görs 10 gånger. 
"Crunches": När du gjort 10 reps av "fall med ben" sätter du benen i marken alt. håller dem i 90 grader och gör helt vanliga crunches/situps.  
Detta kör du sedan x3. Jag lovar dig att det kommer suga i magen. Haha! Riktigt bra övning om man vill komma åt de nedre magmusklerna. 
 
Ja, det var väl det hela. Jag hoppas ni förstod min lilla förklaring, hojta till annars så kanske jag kan göra en video och lägga upp. Gillar ni sånna här inlägg där jag ger mina egna tips på övningar osv? Vill ni ha mer sånt? :) 
 
Nähä, dags att börja fixa sig. 25 års middag ikväll, blir lugnt för min del.. 
Kärlek - Lisa

Kommentarer


Kommentera inlägget här: