Motivation och inspiration

Kategori: Träningstips

Ja, hur håller man sig egentligen motiverad och inspirerad när det gäller träning? Hur gör man för att hålla uppe motivationen långsiktigt? Jag är ingen expert på området men hur JAG håller mig inspirerad och motiverad ska jag dela med mig av nu. Jag ska ärligt erkänna att jag alltid varit en "periodare" när det gäller träning. Över sommaren har jag alltid tappat suget på att träna och tar hellre en glass eller två i solen och njuter av ledighetem, vilket jag också tycker att man ska göra. Det var väl därför jag gick upp 7 kg förra sommaren :) haha.. Åter till ämnet.

Det sämsta man kan göra är att säga till sig själv att "Till sommaren ska jag går ner 15 kg och ha ett sex-pack på magen". Sådan mål har många, särskilt inför sommaren. Men hur många lyckas? Inte speciellt många va? Varför inte istället sätta upp delmål på vägen som att "Denna månaden ska jag avstå från godis och läsk och träna 3 ggr i veckan". Gör man det har man i alla fall ett ett specifikt mål, som inte är så långt borta som till sommaren och det är inte omöjligt att klara av. När man klarat detta mål, sätt upp ett nytt och snart har några kg runnit av din kropp, istället för inga alls. Att ha för hårda mål som att träna 5 gånger i veckan om man är ovan är inte ett rimligt mål och det kommer inte hålla i längden. Börja sakta och öka sedan om du känner att du hinner/orkar/behöver mer träning.
Jag har alltid haft mål med min träning, även fast jag varit en träningsperiodare. Det har varit att klara springa 2 km, eftersom jag alltid hatat att springa. Efter två km var det 4 km som gällde och idag springer jag 7-8 km lätt som en plätt :) Delmål är ett vinnande koncept helt enkelt!

Att träna med en kompis är också ett bra sätt att hålla sig motiverad, då kan ni pusha varandra och se resultat ihop. Det är roligt! Kick'n box och andra par-träningar är perfekta för att hålla igång med träningen, man måste gå dit eftersom ni behöver varandra under träningen.

Testa på något nytt och variera din träning, det är viktigt. Självklart tröttnar man om man bara springer samma runda eller går på samma pass hela tiden. Det viktigt att hitta det som passar och som man tycker är kul, då gör man det gärna igen.

Pulsklocka! Denna fantastiska uppfinning! Det var den som gick mig att bli en löpfantast i höstas. Skitkul! Då kan du följa upp din träning på ett bättre sätt, du ser hastighet, tid, kcal-förbrukning, längd puls osv och du vill bara bli bättre.

Nya träningskläder piggar alltid upp! Men även om det kanske är roligast första gång och det är ju onödigt att köpa nya kläder till varje pass.. Äch, ni fattar grejen :)

Läs bloggar och tidningar om träning, det har inspirerat mig mycket! Förr läste jag bara skvallertidningar men nu är det bara träningsmagasin som gäller. Alltid hittar man något nytt att läsa om och inspireras av.

Sen kommer ju de där dagarna då man bara vill stanna hemma i soffan och kolla på tv och det är då det är jobbigast att hitta motivationen. Känn efter hur kroppen mår, är du sjuk? Eller stressad över jobb/skola osv? Ja! Stanna hemma då, ta en dag ledigt det är viktigt att vila sin kropp också. Om det inte blir varje dag.. Är det så att du varken känner dig sjuk eller stressad utan bara lat. Ja, då är det bara att ta på sig kläderna. När du har kommit så långt är det ju onödigt att stanna hemma. BARA GE DIG IVÄG! Det kommer kännas så bra när du kommer hem, och man sover mycket bättre efter en träning. :) Lite träningsvärk är inte heller en orsak att stanna hemma, det blir bättre av mer träning :)

För min del är det viktigt att jag planerar hur mycket och när jag ska träna eftersom jag inte jobbar samma tider varje dag. Jobbar jag helg vill jag helst träna på veckorna och är jag ledig på helgen tränar jag gärna en dag då och tar en ledig dag i veckan :) Det kan lätt bli att man stannar hemma på soffan istället för att träna när man inte har planerat in träningen. Vem har inte varit med om att man helt plötsligt blir jätteintresserad av Vetenskapens värld eller Kalla fakta en kvart innan träning? ;) Haha.. Måååånga gånger!

En annan sak som har pushat mig är min bakgrundsbild på datorn - You aren't going to get the butt you want by sitting on the one you have! Mycket bra att starta datorn och varje gång mötas av den texten. :) Sätt upp bilder och texter på människor och citat som inspirerar dig, på kylskåpet t.ex.. ;)

Tänk också på att kosten är en väldigt viktigt del om man vill ha resultat från träningen, och att unna sig en kaka efter träningen är INTE okej.


Alla kan nå träningsresultat - med rätt vilja, inställning och motivation!


Detta var lite om hur jag motiverar mig själv, jag är, som jag sa innan, ingen expert på ämnet utan delar bara med mig av mina egna erfarenheter och tips.

Hur finner du motivation till att träna? Har du några långsiktiga mål? Dela med dig! :)

Pusss o Kram
Lisa


Kommentarer

  • Madelene säger:

    BRA LISA!!!



    Jag läser och beundrar dig, får lite hugg här och där att det inte skulle vara såå himla svårt att ta sig i kragen och bara görat...man mår ju så bra efter!

    Gillar dina bilder och info om ditt mat intag =)

    Jag kan, för jag vill, å då ska jag, kanske ska bli mitt nya motto... Lite e bättre än inget!



    Kram

    2012-02-08 | 11:00:59
  • Amanda säger:

    Fick inte med namnet sist.. Känner igen det där med att träna i perioder! Men som du säger så ska man väl inte ha för höga mål och FÖR stora krav på sig själv. Jag läste en artikel någonstans där det stod att de sämsta du kan säga är att "jag ska gå ner si och så mycket genom att träna SÅ mycket". Ett löfte som knappast aldrig håller.. Istl räcker det att man lovar sig själv att man t.ex ska bli nyttigare än tidigare. Skippa sötsaker och träna mer än tidigare.. Biten med sötsaker tkr jag är svår. Egentligen inte för min egen skull utan pga vad andra säger om dom bjuder en på något "vadå tkr du att du är tjock? Bantar du? Osv.." tyvärr så förstår ju sig inte alla på att endel vill leva ett något hälsosammare liv, men vad gör man.. Biter ihop, struntar i vad folk säger och kör sitt eget race..? (och där spenderade jag visst halva lunchrasten på din blogg) ngt jag tkr gör kosten roligare vid träning är att ha en matdagbok. Shape up appen tkr jag är bra. Så ser man kaloriintag. Hur mkt fett protein och kolhydrater maten innehåller :)

    2012-02-08 | 11:57:38
  • lisa säger:

    Kul att ni gillade inlägget! Allt handlar om att hitta något man tycker är kul, sätta upp rimliga mål och ha positiva tankar om träningen. Jag såg att det var en del stavfel och konstigheter i texten nu, hann inte läsa igenom innan jag skulle till jobbet :) sorry för det!

    Det där om att säga nej till sötsaker när man blir bjuden är svårt. Om man har ett mål som att hoppa över sötsaker, förklara då läget, man vill ju inte äta för någon annans skull och det förstår dom nog om du förklarar. :)



    Härligt med respons på inlägg! Ha en fortsatt fin dag! Ikväll kommer fler mat och träningsinlägg. :)

    2012-02-08 | 12:24:11
  • Anna säger:

    Håller med, ett mycket bra inlägg :D

    2012-02-08 | 13:58:07
    Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se/
  • Jonna säger:

    Bra mål och delmål tycker jag! Alltid kul att läsa hur andra tänker och gör med sin träning!

    2012-02-08 | 14:42:53
    Bloggadress: http://mayasvardag.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: