Irriterande.

Kategori: Allmänt

Det är faktiskt inte så ofta som jag blir irriterad nu för tiden, kanske för att jag är ganska nöjd med min tillvaro. MEN! Det finns en sak som gör mig så jävla förbannad. En sak som jag upprepade gånger har fått stå till svars för. En sak som jag nästan har fått ursäkta mig för och som jag hela tiden måste försvara. Fast att det egentligen borde vara den mest naturliga saken i världen. 
 
Vad jag pratar om är min träning. Sjukt va? Att folk, väldigt mycket folk, har så otroligt ont av att man tränar. Rör man på sig mer än personen som dömer har man någon form av störning. Hur sjukt är inte det? Att man måste URSÄKTA sig för att man lyfter vikter på gymmet, springer ett par gånger i veckan och äter nyttigt (inte för att jag äter nyttigt hela tiden, men jag försöker). Jag har aldrig hört någon som har åsikter om folk som inte tränar, utan bara tvärt om? Jag tycker det är mer acceptabelt att ha åsikter om att folk INTE tränar eftersom träning har så enormt många positiva effekter på kroppen. Antar att detta beror på den svenska avundsjukan.. För det kan ju inte bero på att folk inte är tillräckligt upplysta om ämnet. Ingen, om man inte är efterbliven, kan ha missat att det är nyttigt att röra på sig och äta sund mat. 
 
Jag tänkte därför, här och nu, ge er MIN förklaring på saken.. Så om DU inte vill bli stött ber jag dig att avsluta din läsning här.. Jag vet nämligen att flera av er som läser min blogg, gör det för att ni stör er på detta! Är du kanske är en utav de som är mästare på att döma, då tycker jag du kan fortsätta läsa och det vet jag att du kommer göra. ;) 
 
Jag ska göra detta så enkelt som möjligt..
 
Positiva effekter av träning
1. Man mår bra
2. Man håller sig frisk
3. Man lever längre
4. Man minskar risk för hjärt,- och kärlsjukdomar
5. Man blir piggare
6. Man orkar mer
7. Man får bättre självkänsla
8. Man sover bättre
9. Man får bättre koncentration
10. Man minskar stress
11. Man motverkar depression
12. Man stärker skelettet
13. Man minskar risk för smärtor i kroppen
14. Man ökar sin uthållighet
15. Man ökar sin kondition
16. Man motverkar övervikt 
17. Man sänker blodtrycket
18. Man får ökad muskelstyrka
19. Man ökar fettförbränningen
20. Man ökar energiomsättningen
21. Man ökar produktionen av endorfiner, vilket ökar ditt välbefinnande.
22. Man minskar risk för blodproppar
23. Man får bättre inlärningsförmåga
24. Man får fin hy
25. Man får bättre humör
26. Man känner sig snyggare
 
Jag vet inte om jag behöver rabbla upp fler positiva effekter av träning? 
 
Vad händer med kroppen om man inte tränar då? Detta vet ni säkert redan men för att upplysa de som uppenbarligen inte vet, kommer här en lista på hur kroppen förfaller utan träning. 
 
1. Man åldras i förtid
2. Man blir fet
3. Man blir ful
4. Man orkar mindre
5. Man får dåligt självförtroende
6. Man blir lat
 
Jag mår bra av att träna därför gör jag det, och jag är säker på att om Du hittar en träningsform du gillar kommer du också må bättre och sluta döma andra. Du får välja vilken livsstil du vill men för min del är valet lätt... 
 
 
All kärlek - Lisa Johnsson
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Bra inlägg, men sjukt att folk att folk stör sig på sånt. Jag håller med, avundsjuka är bara förnamnet på detta! Jag har sån lust att spy på människor som håller på där. Så jag lägger en spya på de som gör så :P Forstätt med ditt härliga jobb <3 Kramar

    2012-12-28 | 20:35:55
    Bloggadress: http://overenskommelsen.blogg.se
  • Kajsa säger:

    Bra skrivet Lisa!! :))

    2012-12-28 | 22:51:45
  • Lisa Johansson säger:

    Va härligt tt läsa! Nu är jag ännu mer pepp på träning 2013!
    Skulle leta reda på lite träningsbloggar på nätet men kg blev inte motiverad av någon. Tänkte sen att jag leta upp dig igen så nu sitter jag här och är super motiverad till att köra hårt detta året och du är kanon duktig på det du gör! Skit i alla andra, kör du ditt race, jag ska försöka hänga på :D
    Tack för inspiration!
    /Lisa

    2013-01-01 | 15:50:14
  • Lisa säger:

    Roligt att höra att jag inspirerat dig, Lisa!! :) Tack så jättemycket! KRAM

    2013-01-01 | 19:07:08
    Bloggadress: http://shapemybody.blogg.se

Kommentera inlägget här: